Recordcijfers mensen met geldzorgen zijn aanleiding nieuwe campagne Geldfit
Sadik Harchaoui | wo, 12 okt 2022 - 10:00
Onderstaand persbericht is op maandag 3 oktober verstuurd door Geldfit, één van de instrumenten van de Nederlandse Schuldhulproute, een publiek-private samenwerking van gemeenten, bedrijven, (hulp)interventies en andere samenwerkingspartners die door SchuldenlabNL wordt opgeschaald.
Het aantal mensen dat aanklopt bij Geldfit voor hulp bij hun financiën is mede door de hoge energieprijzen in het afgelopen kwartaal verdrievoudigd ten opzichte van vorig jaar. Bedrijven, werkgevers, gemeenten en Geldfit slaan daarom de handen ineen en hebben op 3 oktober een campagne gelanceerd om mensen meer grip op hun geld te geven. Minister Schouten voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen was aanwezig bij het belteam van Geldfit om verhalen te horen en om in gesprek te gaan met mensen over hun zorgen over geld.
In het derde kwartaal bezochten 367.000 mensen de website geldfit.nl. Dit is meer dan drie keer zoveel als in hetzelfde kwartaal in 2021. De grootste zorg van mensen die in contact komen met Geldfit zijn de hoge energiekosten. Bijna de helft van alle bezoekers (ongeveer 190.000) kreeg via geldfit.nl/energie inzicht in hun situatie en ontdekten welke stappen zij konden zetten om weer grip te krijgen op hun energierekening. Denk aan bespaartips, energiecoaches of andere organisaties in de buurt, maar ook het aanvragen van een energietoeslag bij de gemeente.
Ook verdubbelde het aantal mensen dat belde naar Geldfit via het gratis nummer 0800-8115 ten opzichte van het derde kwartaal 2021. Driekwart van de gesprekken ging over de hoge energierekening. Dit was aanleiding voor minister Schouten om te horen wat er leeft bij de bellers. Ze ging via de telefoonlijn in gesprek met hen. Minister Schouten: ‘Het is niet te onderschatten hoe belangrijk de ondersteuning is die Geldfit biedt. Als je je rekeningen niet meer kunt betalen en schulden dreigt te maken, is de drempel om hulp te zoeken vaak enorm hoog. Dan is het fijn dat je heel eenvoudig, ook anoniem, kan bellen of chatten over je geldzorgen. Ik merk dat het voor mensen in de eerste plaats vooral een opluchting is om hun verhaal kwijt te kunnen. En dat men beseft: er is hulp beschikbaar, ik sta er niet alleen voor. Zo zijn er budgetcoaches om weer overzicht te krijgen over de financiën, ondersteuning bij het treffen van betalingsregelingen of energiecoaches die helpen met bespaartips. Probeer die eerste stap naar hulp dus te zetten, zo vroeg mogelijk.’
Start campagne ‘Grip op je geld’
Om nog meer mensen de weg naar passende hulp te wijzen, start Geldfit samen met 55 grote bedrijven als verzekeraars, energiemaatschappijen, grote werkgevers en 125 gemeenten vanaf vandaag met de campagne ‘Grip op je geld’. Via de website geldfit.nl of via het landelijke telefoonnummer 0800-8115 ontvangen mensen inzicht in hun financiële situatie. Afhankelijk van de uitkomst wordt er een passend advies gegeven om financieel gezond te worden of te blijven.
Minister Schouten: ‘Veel mensen komen nu voor het eerst in serieuze financiële problemen en zien geen oplossing. Hoe meer bedrijven, gemeenten en organisaties dan verwijzen naar Geldfit als centraal punt voor hulp, des te beter. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor een werkgever met een werknemer met geldzorgen. En eigenlijk voor ons allemaal. Als iedereen een bijdrage levert, helpen we elkaar sneller vooruit.’
Voor meer informatie over de Nederlandse Schuldhulproute en Geldfit:
Bron: NRS
Datum: 12 oktober 2022