0800-8115 bij geldzorgen: Werkt dat?
Sadik Harchaoui | do, 22 jul 2021 - 15:55
In september 2020 lanceerde de Nederlandse Schuldhulproute (NSR) de hulplijn 0800-8115, waar mensen met geldzorgen een anonieme en veilige plek vinden voor hun verhaal. De hulplijn was het resultaat van een samenwerking tussen de NSR, Janssen & Janssen Incasso & Gerechtsdeurwaarders en Kredietbank Nederland, die waren samengebracht door SchuldenlabNL.
Nu, 10 maanden later, presenteert de NSR de resultaten van een onafhankelijk onderzoek naar het nummer 0800-8115. Uit dit onderzoek blijkt dat in de telefoongesprekken veel hulpvragers het waarderen dat zij hun verhaal kwijt kunnen en dat er zonder oordeel geluisterd wordt. Frederieke Kokol geeft leiding aan het team van 0800-8115 en ziet dat dit van grote waarde is voor mensen met geldzorgen: ‘‘Door het delen van emoties zien mensen het zitten om het gekregen advies aan de slag te gaan. Ook zorgt het ervoor dat er voldoende informatie boven tafel komt om een goed en passend advies te geven.’’
Snel een stap zetten
Een deel van de hulpvragers trekt op tijd aan de bel en ontvangt tips voor online hulptools of wordt direct doorverbonden met het juiste loket van een schuldeiser om een betalingsregeling te treffen. Maar bij een grote groep hulpvragers is de schuld al te groot en worden hulpvragers doorverwezen naar een lokale vrijwilliger of professionele schuldhulpverlening bij de gemeente. Een grote groep mensen komt pas in actie als er al betalingsachterstanden bij telefoonabonnementen, verzekeringen of energieleveranciers zijn. De hulplijn benadrukt hoe belangrijk het is om bij geldzorgen snel de stap te zetten naar hulp, om te voorkomen dat de problemen groter worden.
Passend hulpaanbod
Verder blijkt uit onderzoek dat de hulp effectiever wordt naarmate de gemeenten sneller in beweging komen met een passend hulpaanbod. Mensen voelen zich dan gezien. Als het lang duurt voordat de hulpvragers hulp krijgen, verliezen ze de hoop dat er iets gaat veranderen. Helaas ziet de NSR dat in gemeenten waar de hulp minder goed op orde is, mensen niet goed uit de problemen komen. Een grote drempel is lange wachttijden. De NSR gaat aan de slag met de signalen en blijft met gemeenten en organisaties in gesprek om het aanbod af te stemmen. Zo werkt de NSR, samen met SchuldenlabNL, aan een Nederland zonder schuldzorgen.
Impact
De NSR heeft SchuldenlabNL gevraagd om een impactmeting te doen van Geldfit. De resultaten daarvan worden later dit jaar gepresenteerd. In 2022 zal deze impactmeting worden herhaald, dan zal ook de hulplijn 0800-8115 bij de meting worden betrokken.
Meer weten? Lees verder op de website van de Nederlandse Schuldhulp Route.