Aantal mensen dat belt met Geldfit voor hulp bij geldzorgen verdriedubbeld in 2023

do, 14 dec 2023 - 14:02

In 2023 namen meer dan 45.000 mensen contact op met het landelijk telefoonnummer van Geldfit voor hulp bij geldzorgen. Dat zijn drie keer zoveel mensen als in 2022. Via de telefoon (0800-8115), chat of mail namen mensen vooral contact op vanwege de hoge energiekosten en inflatie. Ondernemers belden naar aanleiding van de belastingschuld uit de coronaperiode.  
 

Medewerkers van Geldfit luisteren naar het verhaal van de beller, denken mee en brengen hen in contact met organisaties die hen verder helpen. Het is belangrijk dat mensen op tijd hulp inschakelen. Frederieke Kokol, teamleider belteam Geldfit, vertelt: “We zien dat zorgen over geld vaker opgelost kunnen worden als iemand eerder hulp inschakelt. Het is daarom belangrijk dat mensen niet te lang met zorgen over geld blijven rondlopen, maar op tijd aan de bel trekken. Gelukkig zien we steeds meer mensen contact opnemen, zodra ze problemen aan zien komen.” 

 
Energie, inflatie en belastingschuld

 Uit de gesprekken bij het landelijk telefoonnummer van Geldfit blijkt dat veel mensen bellen met vragen rondom energiekosten, inflatie en belastingschuld. “Het is belangrijk om zorgen over geld bespreekbaar en inzichtelijk te maken”, vertelt Kokol. “We maken daarom elk jaar een top 10 van de meest voorkomende geldzorgen in Nederland. Zo zien mensen dat ze niet alleen zijn en verlagen we hopelijk de drempel om hulp te vragen.” 
 
1. Hoge energiekosten 
In 2023 maakten veel mensen zich zorgen om de hoge energiekosten in vergelijking met hun inkomen. Door deze kosten konden ze hun energierekening niet of nauwelijks betalen. Met de winter in het vooruitzicht en het verdwijnen van het prijsplafond verwacht Geldfit dat deze zorgen verder toenemen. 
 
Kokol: “We hoorden het afgelopen jaar vaak dat mensen de verwarming niet aan durfden te zetten, omdat ze bang waren voor een hoge energierekening. Anderen zaten in huis met hun jas aan of gingen bij hun sportclub douchen. We begeleiden mensen met vragen over energie naar regelingen, zoals het Tijdelijk Noodfonds Energie, of hulp in de buurt.”  
  
2. Inflatie 
Een andere reden om te bellen was de hoge inflatie. Mensen hadden in 2023 door stijging van de prijzen, moeite om onder andere hun boodschappen te betalen. Ze konden minder kopen voor hetzelfde geld en hielden hierdoor weinig of niets over.  
 
“Energie, boodschappen en brandstof: alles werd het afgelopen jaar wederom flink duurder”, vertelt Kokol. “Vaak groeiden de inkomens van mensen niet mee en moesten ze kiezen welke rekeningen ze gingen betalen. We gaan voor deze mensen meestal op zoek naar hulp bij hen in de buurt. In bijna iedere gemeente zijn organisaties die mensen kunnen helpen met het invullen van de potjes-check of het aanvragen van toeslagen of gemeentelijke regelingen.” 
 
3. Belastingschuld bij ondernemers 
Ook ondernemers kunnen contact opnemen met Geldfit. Regelmatig zijn de uitdagingen van ondernemers complex. In 2023 worstelden veel ondernemers met de belastingschuld uit de coronaperiode. Hierdoor konden ze niet voldoen aan de afgesproken regeling. 
 
Kokol: “Als een ondernemer belt, gaan we samen op zoek naar passende hulp. In veel gemeenten zijn organisaties actief die ondernemers kunnen ondersteunen. Er is vaak meer mogelijk dan ondernemers vooraf denken.” 

 
Top 10 geldzorgen 

Bovenstaande geldzorgen maken deel uit van een lijst met de 10 meest genoemde zorgen over geld. Deze zorgen komen van mensen die in 2023 contact opnamen met het belteam van Geldfit (0800-8115). Bekijk de top 10 geldzorgen van 2023 via geldfit.nl/top10 en ontdek alle tips en adviezen.  

 

Schuldhulpmethoden

Geldfit is een initiatief van de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). De NSR is één van de schuldhulpmethoden die door SchuldenlabNL wordt opgeschaald.